Choklad- och kokoskaka

god morgon på er :)

Har vart uppe att tag nu, har nämligen bakat med min mor.
Bakade Brownies med Kokos överdrag. Det blev riktigt gott!
Ska ha dom till min födelsedag förstår ni.
Och nu tänkte jag vara så snäll och dela med mig av receptet.

Ingredienser till själva chokladkakan/kladdkakan kalla det vad ni vill:
4 st ägg
5 dl strösocker
2,5 dl smör, smält
5 dl vetemjöl ( om man vill få den kladdig så minska på mjölet med 1/2 dl eller 1 dl )
8 msk kakao
3 tsk vaniljsocker

Gör så här

1. Sätt på ugnen på 175°. Lägg bakplåtspapper i en ugnslångpanna.

2.Vispa ägg och socker så att det blir pösigt.

3.Blanda alla torra ingredienser i en bunke.

4.När du smält smöret häller du det i bunken med ägg och socker.

5.Blanda sedan ihop dem torra ingredienserna med ägg-sockerblandningen.

6.Bred ut smeten i långpannan och grädda mitt i ugnen 15 min.

Efter det kan du börja med kokostäcket

Ingredienser till kokostäcket:
0,75 dl smör, smält
1,5 dl vispgrädde
3,5 dl ljus sirap
7,5 dl kokos

1.Blanda alla ingredienser till kokostäcket i en kastrull.

2.Låt smeten sjuda 5 minuter på plattan under omrörning.

3. När kladdkakan är klar ska man fördela kokossmeten jämt över den och sedan sätta in i ugnen igen.
Grädda ytterligare 15 min eller tills du ser att kokostäcket fått en gyllenbrun färg.

4.När den är klar, låt den svalna innan den skärs i bitar.
Det går bra att frysa in den om man inte vräcker i sig den på direkten !

Lycka till!

Kram :)












Kommentarer
Postat av: evelina hagström

dom där ser riktigt goda ut!

2010-01-19 @ 15:36:08
Postat av: Anonym

det var dom också kan jag lova ! :)

2010-01-20 @ 07:29:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0